Finecast oficjalnie debiutuje w Polsce, Maciej Olenderczyk szefem nowej marki GroupM
- POV’s
- January 17, 2023
Finecast oficjalnie debiutuje w Polsce,
Maciej Olenderczyk szefem nowej marki GroupM
Finecast, agencja wyspecjalizowana w addressable TV, oficjalnie otwiera biznes w Polsce. Szefem nowej marki GroupM jest wieloletni ekspert grupy związany z rynkiem multiscreen – Maciej Olenderczyk.
Finecast, należąca do GroupM marka wyspecjalizowana w addressable TV, debiutuje w Polsce. To 15 rynek, na którym Finecast rozpoczął działalność, po m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Hiszpanii i Indiach. Szefem polskiej struktury Finecast został Maciej Olenderczyk, który przed przejściem do GroupM kilka miesięcy temu, pracował ostatnio w Wavemakerze, koordynując regionalne kampanie w telewizji i mediach offline, a wcześniej w Spark Foundry (Publicis), gdzie zajmował się rynkiem multiscreen.
Finecast specjalizuje się w technologiach reklamowych umożliwiających planowanie ściśle stargetowanych kampanii wideo. Przyjęta przez GroupM definicja addressable TV, poza tradycyjną linearną TV, ujmuje świat serwisów i aplikacji VOD dostępnych na ekranie telewizora podłączonego do sieci. Dwa kluczowe elementy tej definicji zakładają więc emisję reklam na ekranie telewizora oraz w otoczeniu profesjonalnych, wysokiej jakości treści TV lub VOD. Zapewniając marketerom precyzyjne dotarcie do zdefiniowanych audytoriów, Finecast łączy siłę tradycyjnej telewizji z możliwościami targetowania znanymi dotąd z internetu.
– Zważywszy na stopień rozwoju rynku VOD i Connected TV w Polsce, a także pierwsze możliwości realizowania precyzyjnie targetowanych kampanii w linearnej telewizji, GroupM uznała, że czas już na polski debiut Finecasta. Obserwując karierę telewizorów podłączonych do sieci, intensywne wysiłki niektórych nadawców, by unowocześnić ofertę handlową, a także ogromne zainteresowanie marketerów ofertą addressable TV, widzę tu dla nas bardzo obiecujące możliwości rozwoju – mówi Maciej Olenderczyk.
Ideą Finecast jest integrowanie oferty stacji TV oraz serwisów OTT/VOD w ramach jednego systemu do planowania, optymalizacji i zakupu kampanii. Dla reklamodawcy oznacza to wygodę zakupu kampanii w różnych kanałach wideo (od linearnej TV po aplikacje OTT na telewizory) w jednym miejscu i w oparciu o spójne dane od zewnętrznych dostawców, a także z opcją wykorzystania 1-st party data.
– Współpracujemy z dostawcami danych, dzięki którym możemy tworzyć bardzo szczegółowe profile gospodarstw domowych według zmiennych geograficznych, demograficznych czy behawioralnych. Reklamodawcy, którzy chcą się skupić np. na widzach z Poznania, singielkach z miast powyżej 500 tys. lub posiadaczach zwierzątek domowych, a jednocześnie być obecni z kampanią na ekranie telewizora, znajdą w nas świetnego partnera do poprowadzenia takiej komunikacji – mówi szef polskiego Finecast.
GroupM testowała technologię Finecast przez ostatnich kilka miesięcy. Jako pierwsza grupa mediowa w Polsce realizowała kampanie z wykorzystaniem oferty addressable TV grupy TVN. Wyniki testów dowodziły efektywności kosztowej tego narzędzia, zarówno w przypadku kampanii ściśle targetowanych geograficznie, jak i w kampaniach różnicujących przekazy kierowane do innych segmentów klientów danego marketera.
– Liczymy na to, że kolejni nadawcy, a także operatorzy płatnej TV umożliwią dynamiczną insercję reklam, co bez wątpienia zdynamizowałoby rynek addressable TV w Polsce. Już dziś widzimy natomiast świetne perspektywy wzrostu dla świata Connected TV, czyli serwisów i aplikacji dostępnych na ekranie telewizorów podłączonych do sieci. Ostatnie dane z badania VideoTrack* Wavemaker pokazują, że niemal połowa polskich widzów internetowych korzysta z aplikacji na telewizorach, a z każdym półroczem Smart TV zyskuje kosztem mniejszych ekranów na polu oglądania profesjonalnych treści wideo – podsumowuje Maciej Olenderczyk.
Prognoza GroupM, nie uwzględniająca jeszcze przychodów reklamowych Netfliksa czy Disney+, które i u nas uruchomią pakiety reklamowe, zakłada, że już w tym roku marketerzy przeznaczą ok. 230 mln zł na reklamy wideo wokół profesjonalnych treści na ekranie telewizorów.
Finecast uzupełnia w Polsce portfolio specjalistycznych marek GroupM, które tworzyły dotąd Xaxis, Plista czy INCA specjalizujące się odpowiednio w programmatic, reklamie natywnej i marketingu influencerskim.
*Ostatnia fala badania VideoTrack realizowana była pod koniec listopada 2022 r.
GroupM to platforma technologiczna i negocjacyjna współtworzona przez agencje mediowe WPP: MediaCom, Mindshare i Wavemaker. GroupM zapewnia klientom dostęp do zaawansowanych technologii zakupowych i specjalistycznych usług marketingowych oferowanych m.in. przez takie marki Xaxis, plista, Choreograph czy INCA. GroupM w Polsce współtworzy mSpark, początkowo akcelerator start-upów, a obecnie platformę innowacji udrażniającą współpracę pomiędzy agencjami WPP a wschodzącymi firmami z rynku mar-tech.